Stijgt onze energierekening door de Tesla van anderen? En rijden deze op kolenstroom?

tesla energierekening stijgt duurzaam anders verwarmen

Begin 2020 was er enige ophef over de auto’s van Tesla, met name het energieverbruik daarvan. “Energienota hoger door Tesla en warmtepomp”, zo kopte het AD. De toename in het aantal warmtepompen en elektrische auto’s zou tot een stijging van de energienota leiden bij iedereen – dus niet alleen bij de warmtepompgebruikers en elektrische rijders.

Het ging er met name om dat één Tesla Model 3 evenveel elektriciteit zou verbruiken als tien huishoudens. Het leidde zelfs tot Kamervragen van de PVV.

Zin en onzin

Het klopt dat de Tesla Model 3 net zoveel energie kan opslaan als het gemiddelde dagelijkse verbruik van tien huishoudens. Maar om dus daadwerkelijk net zoveel energie te verbruiken als tien huishoudens, moet de accu iedere dag volledig leeggereden worden. Oftewel: een goede 400 kilometer per dag.

De gemiddelde automobilist rijdt echter 30 tot 40 kilometer per dag. Dat betekent een verbruik van ongeveer 7 of 8 kWh. Bovendien, als je dat doorberekent naar de CO2-uitstoot, is het rijden van 30 tot 40 kilometer op benzine of diesel vervuilender.

Lees hier: 1.000 kilometer elektrisch: het kan.

Stijgt de energierekening door de Tesla?

Voor de Tesla-rijder stijgt de energierekening, dat is zeker. Aan de andere kant daalt de rekening voor fossiele brandstof. En de energierekening van anderen zal hier niet door beïnvloed worden. Toch is het een ingewikkelde kwestie doordat de autosector moet samenwerken met netbeheerders en installatietechniek. Er wordt hard gewerkt aan een manier om de vraag te variëren, door bijvoorbeeld te stimuleren dat men de auto gaat laden op momenten dat er een energie-overschot is.

Uiteindelijk zal de energienota voor elektriciteit voor de Tesla-rijders uiteraard stijgen. Maar goed, dat komt dan in de plaats voor de kosten van fossiele brandstof. Om nog maar te zwijgen over de bespaarde wegenbelasting.

De elektrische auto als bron van stroom

Met een elektrische auto kun je zelfs stroom terugleveren aan het net, volgens hetzelfde principe als zonnepanelen. Wanneer jij een overschot aan stroom hebt, lever je dat overschot aan het net zodat de groene stroom niet verloren gaat. Jouw volledig opgeladen auto kan ook als bron van stroom dienen, om pieken in energievraag op te vangen. Wanneer het aanbod van energie dan weer groter is dan de vraag, gaat de auto verder met opladen.

Netwerkbeheerder TenneT heeft daarvoor het Equigy-systeem ontwikkeld. Daarmee kun je zelf aangeven hoe leeg je accu mag zijn. Veel mensen hebben immers geen volle accu nodig om van en naar hun werk te gaan.

De warmtepomp

Voor de warmtepomp, die ook in de discussie werd betrokken, geldt precies hetzelfde. De energienota voor elektriciteit stijgt voor de warmtepomp-gebruiker, maar niet voor de buurman. Heb je een warmtepomp, dan verbruik je vanzelfsprekend meer elektriciteit maar geen (of veel minder) aardgas. Uiteindelijk is het een rendabele investering gezien over de levensduur van de warmtepomp.

In deze discussie wordt vaak gekeken naar het energieverbruik van de warmtepomp en elektrische voertuigen in verhouding tot de opwekking van energie op dit moment. En op dit moment is het niet zo dat alle energie die door warmtepompen en elektrische voertuigen wordt verbruikt duurzaam opgewekt wordt. Op basis daarvan is in sommige gevallen een oplossing met fossiele brandstoffen minder vervuilend.

Maar dat is de situatie van nu. Het aanbod groene energie stijgt en stijgt. Van elektriciteit weten we dat het op een duurzame manier opgewekt kan worden. Dat is bij fossiele brandstoffen simpelweg onmogelijk. En dus is het zaak om in te zetten op elektriciteit.

En dan die kolenstroom…

Het is een hardnekkig misverstand. Dat Tesla’s -en elektrische auto’s in algemene zin- op kolenstroom rijden. Dit is niet waar. Want in Nederland komt 8% van de elektriciteit uit het verbranden van kolen.

Het is een oud verhaal. Als sinds 2015 gaat dit verhaal steeds opnieuw weer rond. Daar komt bij dat er ook direct bij gezegd wordt dat deze situatie tot zeker 2030 zal duren.En dit klopt simpelweg niet met de feiten.

Het is gewoon allemaal op te zoeken… check maar eens bij het CBS. Zij laten met regelmaat zien hoe de samenstelling van de elektriciteitsproductie in Nederland eruit ziet. Dit doen zij per kwartaal. En daarin vinden we die 8% elektriciteitsproductie uit kolen weer terug. Maar waaruit wordt de rest van de elektriciteit dan gewonnen? Ongeveer 60% komt uit aardgas. Ongeveer 6% komt uit overige bronnen en 26% wordt gewonnen uit hernieuwbare bronnen. Als we hierop verder inzoomen ontstaat het volgende beeld:

Een klein aandeel komt uit kernenergie. Een procent of 6. 8% dus uit kolen. 60% zoals eerder geschreven uit aardgas. Biomassa neemt een procent of 6 voor rekening. Windenergie is inmiddels goed voor ongeveer 13% terwijl zonnestroom 7% verzorgt. Er zijn enkele andere bronnen, maar deze beschouwen we voor nu als zo klein dat deze niet relevant zijn. Tellen we de niet hernieuwbare bronnen op, dan wordt onze elektriciteitsproductie in Nederland voor 74% verzorgt door het verbranden van fossiele brandstoffen. 26% komt dus uit hernieuwbare bronnen.

Is het dus eerlijk en correct om te zeggen dat Tesla’s op kolenstroom rijden? Nee dus. Eerlijk is dus om te stellen dat Tesla’s rijden op aardgas. Nog eerlijker is om te stellen dat zij rijden op een mix van fossiele brandstoffen en hernieuwbare bronnen. En als je ervoor zorgt dat je zoveel als mogelijk overdag de auto laadt, wordt de meeste energie uit zonnestroom geleverd.

Eigenlijk geldt dit eveneens voor alle huishoudens. Daar wordt immers dezelfde energie geleverd. Dus ook daar komt een mix van fossiele brandstoffen en en hernieuwbare bronnen uit het stopcontact. Heb je zonnepanelen? Dan is het dus slim om de energieverbruikers zoveel als mogelijk overdag te gebruiken.

En… laten we vaart zetten achter het vergroten van het aandeel hernieuwbare bronnen. Dan doven de vragen als ‘Stijgt onze energierekening door de Tesla van anderen? En rijden deze op kolenstroom?’ vanzelf uit.

Wil je ook verduurzamen? Lees in onze gratis handleiding hoe je jouw woning duurzaam kunt verwarmen!

tesla energierekening stijgt duurzaam anders verwarmen

Download handleiding

Whitepaper ‘Je woning duurzaam verwarmen’

Het formulier is verlopen

Bel ons Mail ons Whatsapp